April 14, 2008

محتوای فارسی ؟

در مورد این وبلاگ بارها این سوال از من پرسیده شد که " با وجود این همه وبلاگ فرنگی ، چرا به زبان انگلیسی ؟ " . جواب من هم همیشه این بوده است که " اولآ تعداد فارسی زبانانی که به انگلیسی تسلط دارند بسیار بیشتر از انگلیسی زبانانی است که به فارسی تسلط دارند ! دوم ، نوشتن مطلب در مورد کامیپوتر و امنیت شبکه به زبان فارسی ، برای من یکی مشکل است چون در یک جمله 10 کلمه ایی عملآ 6 کلمه آن فارسی نویسی شده اصطلاحات انگلیسی هستند. خوب پس این چه کاری است ؟! " .

با وجود این ؛ تصمیم گرفتم بعد از این بخشی از مطالب را به زبان فارسی بنویسم . این تصمیم هم بی علت نبوده . یکی از مهم ترین دلایل ، این بود که منابع ( وبلاگ ! ) فارسی زبان در این حیطه که بطور تخصصی و به روز مطالبی را عنوان کنند بسیار اندک است . حداقل من از وجود آنها بی اطلاع هستم ، که در اینصورت اگر آنها را به من معرفی کنید خوشحال خواهم شد . امیدوارم مطالب را با "اخبار" اشتباه نگیرید ، زیرا سایت های فارسی زبانی مانند BugTrack.ir بخوبی در حال انجام این کار میباشند و جا دارد از زحماتشان برای بروزرسانی و نگهداری از این سایت مفید تشکر شود .

دلیل دوم ، سعی در انتقال برخی از تجربیات کاری چند سال اخیر به خوانندگان است . حداقل در این یک مورد میتوانم با اطمینان خاطر بگویم که سایت ، وبلاگ یا منبع تخصصی در خصوص مباحثی مانند Penetration-test ، Assessment ، Audit ،پیاده سازی و راهبری راهکارهای امنیتی خاص و یا مباحث پیشرفته (فنی) در زمینه امنیت اطلاعات به زبان فارسی نداریم . در موارد بسیار بسیار محدودی که به آنها برخورده ام هم ، مطالب عینآ ترجمه منابع فرنگی بوده اند . با توجه به فرهنگ و قوانین و جو خاص !!! موجود در ایران ، بسیاری از این مطالب ، هرچند که گویا باشند یا به خوبی ترجمه و تحلیل شوند ، در این مملکت و بازار کار آن کاربردی ندارند و چه بسا نتیجه معکوس هم میدهند ! پس خلآ مطالب وطنی در این زمینه به شدت احساس میشود .

با توجه به این موارد ، حوزه محتوای فارسی که در آینده خواهم نوشت تا حدودی مشخص میگردد . اما شما نیز در صورتی که مورد ، موضوع و یا سوال خاصی را در ذهن دارید که فکر میکنید عنوان کردن آن میتواند مفید باشد ، آنرا بصورت comment عنوان کنید تا فکری بحال آن کنیم ! بازنویسی برخی از مطالب مورد نظر شما که پیش از این منتشر شده نیز میتواند برای خود ایده ای باشد .

2 comments:

  1. سلام حید جان
    بنظرم خیلی فکر خوبیه
    هر چند محتوای انگلیسی به نظر من بهتره
    دوم اینکه وقتی من اون جزوه تست نفوذ پذیری شما رو دیدم فکر کردم چقدر عالی بود اگه یه هند بوک در مورد تست نفوذ پذیری با جزئیات بیشتر تیترهایی که تو اون اسلاید بود رو ایجاد کنی.
    منم آمادم اگه کمکی از دستم بر بیاد انجام بدم.

    ReplyDelete
  2. سلام
    به نظر من این سه تا پست رو فارسیشو بزاری عالیه:
    1)Citrix , Terminal-Service and some dirty tricks for owning end-users
    2)Automated Penetration-Testing Frameworks...
    3)Web-applicatoin Vulnerability Scanners War

    ReplyDelete