December 6, 2009

لعنت بر پدر و مادر کسی که اس. اس.ال را فیلتر می کند



آدم از دست بعضی از کارهای "اینها" دوچار یبوست مزمن فنی می شود! هر چه پیش می رود روز به روز وضع بهتر می شود. پریروز خلاف شرع را فیلتر می کردند، دیروز خلاف عقاید فسیل و احمقانه سیاسی خودشان، امروز هم که به سلامتی هر آنچه خلاف قابلیت های تجهیزات فنی شان باشد را فیلتر می کنند.

جدیدآ نمی دانم کدام شیر نا پاک خورده ایی به اینها یاد داده است که حالا که نمی توانید با تجهیرات موجود خود در سطح گسترده اقدام به شنود ارتباطات رمز شده کنید، خیلی راحت آن را بلوکه کنید. جدیدآ مد شده تا تقی به توقی می خورد "حاجی اون کانفیک Limited SSL Bandwith رو بیار بالا... گفتن خطر در کمینه... " . مردم شاکی می شوند؟ به درک! بشوند. و البته سیستم به حیات خود ادامه دهد.

به گمانم باز هم دست همان نخبه ها و متخصصینی که قبلآ ذکر خیرشان بوده در کار است. برادران مخلص (Mokh-less ?!) و متعهد که قصد شنود ارتباطات اینترنتی مردم را دارید، شنود ترافیک رمز شده با SSL بخدا آنقدر ها هم که فکر می کنید سخت نیست! شما که روز روشن هر بلایی که دل پاکتان می خواد سر ترافیک و اینترنت می آورید، این یک قلم را هم اضافه کنید به کارهایتان. من به شخصه حاضرم تمام توانم و معلومات نداشته ام را در اختیار شما بگذارم تا یک راهکار تر و تمیز برای شنود تمام و کمال ترفیک پیاده سازی کنید. فقط اینقدر این کاربران بیچاره اینترنت در ایران را عذاب ندهید!

آن قدیم ندیم ها می گفتند اگر امضای دیجیتال گواهی های SSL با نسخه اصلی تطبیق نکند، و مرورگر کاربر به وی اخطار دهد که ممکن است کسی در حال جعل و شنود ترافیک SSL باشد، کاربر می بایست فکری جدی به حال خود کند. حالا که همه عالم و آدم خبر دارند چی به چی است، کسی دیگر نکران آن اخطار مرورگر وب خود نیست! همه در طول مکالمات و ارتباطات دیجیتال خود عرض سلام و خسته نباشیدی هم به شما براداران عزیز و زحمتکش همیشه در صحنه دارند. شما که چندین میلیارد تومان هزینه صرف خرید تجهیزات Deep Packet Inspection و Content Filtering کرده اید، چند میلیون دیگر هم خرج کنید و جلوی آنها چند دستگاه SSL Accelerator نصب کنید و با خیال راحت ارتباطات SSL را نیز با یک گواهی جعلی من در آوردی شنود کنید. باور کنید در این شرایط روح امواتتان در آن دنیا آسایش بیشتری خواهند داشت! کسی هم به شما گیر نخواهد داد که چرا نسخه SSL صفحه لاگین یاهو، با یک گواهی دیجیتال صادره از نا کجا آباد Sign شده است. بخدا راست می گویم. مردم ما خیلی صبور تر از این حرف ها هستند!

من یک سوال برایم پیش آمده و خیلی مشتاق پیدا کردن جوابی منطقی برای آن هستم:

چیست خاصیت دولت و نظامی که (به هر دلیل) ارتباط مردم اش با هم به نحوی که قابل شنود و ردیابی نباشد،(مثلآ خدای ناکرده از طریق SSL ) ارکان آن نظام را سست می کند و به خطر می اندازد ؟! اصلا چرا باید آنقدر پشت پرده گند زده شود که حالا نگران شکایت مردم و سرکوب آن بود؟ و کار آنقدر بیخ پیدا کند که حتی چت کردن مردم با هم و فرستادن چند ایمیل نیز آنقدر وحشت آور و خطرناک باشد؟!

برادر مخلص و با ایمان، چند روز دیگر ما وارد سال 2010 می شویم. اینطور که گفته میشود، این سالها، دوره و عصر ارتباطات دیجیتال است و خود شما هم خودتان را با مباحثی مثل دولت الکترونیک خفه کرده اید. متحیرم که واقعآ به ذهن شما نمی رسد که این تمهیدات هوشمندانه شما برای فیلترینگ و محدود کردن ارتباطات اینترنتی و پهنای باند در هر ساعت چه هزینه و ضرر سنگینی را ایجاد می کند؟ وب سایت های خارجی و ارتباطات با اتباع و کشور های بیگانه به درک، به وب سایت های داخلی خودمان مثل بانک ها و ... فکر کرده اید؟ اصلآ شک دارم که "فکر" در کار باشد. اخیرآ کشوری (فکر کنم نروژ ؟ ) دسترسی به اینترنت پرسرعت را جزو حقوق مسلم شهروندی مردم کشور اش آورده است، و ما در ایران.... !


(بروز رسانی شده – 21 آذر/ 13 Dec )

مثل اینکه زیاد هم طول نکشید تا مثال (نه چندان) شوخی من در مورد جعل گواهی دیجیتال مصداق عینی و واقعی پیدا کند! چند روز پیش در کمال ناباوری شاهد خارج شدن وب سایت بالاترین از فیلتر، و در عوض دستکاری رکورد DNS آن برای هدایت بازدید کنندگان به یک وب سایت موهن (همان جنبش سبز الکی!) بودیم. بقول مرحوم شست چی، کاراکتر یکی از برنامه های پخش شده از سیمای جمزوری اسلامی ایران؛ "به بــه...به بــــــــــه.... ! " . ایول اخوی ، ایول! انصافآ زبان قاصر است از بیان این همه خلاقیت و زیرکی و نکته سنجی در پس تصمیمات... . این یکی از موارد نادری بود که سجده بر آن واجب است!

3 comments:

  1. سلام ، اون کلمه مخلصض که به لاتین نوشتید آخر خنده بود :دی
    جداً متعجبم که برادران مخلص و "پرهیزکار" (!) در پشت صحنه چه غلطی دارن میکنن ! کلاً توی دولت ما مد شده ، هر جائی که میبینن جائی نیاز به یکمی "فکر" داره سعی میکنن اون موجودیت رو از کار بندازن ، مثلاً : فرضاً اگه بحث امنیت روترها مطرح باشه اطمینان کافی دارم که اگه روزی به دانش خودشون (کاش چیزی به نام دانش وجود داشت !!! خدا به دور من دارم توهین میکنم به کلمه دانش) شک کردن و دیدن ممکنه مشکل پیدا کنن میگن برادر بی خیال ، اون پریز رو کلاً بکش بیرون که نه دیگه ارتباطی باشه نه دیگه بحثی در رابطه با امنیت و این صحبتها ، واقعاً جای تاسف داره ، واقعاً متاسفم برای وضع اسف بار مملکتی که رئیس جمهور اون ادعای آزادی میکنه ،
    30 سال پیش لعنت بر اون کسانی که با نام ارزش های انقلاب اومدن ، نه تنها همون ارزشهای قبلی رو هم گند زدن توش بلکه تمام مردم رو بدبدین کردن ، از ماست که بر ماست ...

    ReplyDelete
  2. بيكاري به اين مخلصها چيز ياد ميدي؟! اينا تا دوزاريشون بيفته مطلب منقضي شده و ما به فيض اكمل رسيديم.
    شما لطفاً بهشون هينت نده

    ReplyDelete